موضوع قلیان کشیدن در میان ایرانیان مساله جدیدی نمیباشد، تاریخ شناسان میگویند :

قلیون که اختراعی ایرانی – هندی میباشد از تقریبا دوره شاه طهماسب اول آغاز شده و در دوره قاجار فراگیر شده آنطور که توانست دلیلی برای یک حرکت اعتراضی در دوره ناصرالدین شاه باشد.

تاریخ شناسان میگویند ظهر روزی که میرزای شیرازی حکم تحریم استعمال توتون و تنباکو را صادر کرد در تهران بعد از ظهر مردم همه قلیان‏ها را در کوچه و خیابان همگی با عصبانیت و نفرت شکستند و انبارهای توتون و تنباکو را اتش زیادی زدند

حتی میگویند در یکی از شهرها، تعدادی از جوانان به خانه حاکم شهر حمله کردند تا او را مانع از قلیان کشیدن او بشوند و به او گفتند: اقا میرزا فرمودند، استعمال تنباکو، جنگ با امام زمان(عج) است! ما اجازه نمی‌دهیم تو به جنگ با امام زمان بروی!

بر اساس گزارش‌های مورخان تاریخی، در آن تاریخ در برخی از شهرها، افرادی برای خشک کردن تنباکو، مقداری از آن را در بام‌ها پهن کرده بودند، اما برای احتیاط، از جمع‌آوری آن هم پرهیز کردند. ناصرالدین شاه ابتدا از پذیرش حکم میرزای شیرازی، امتناع می‌کرد. اما تأثیر این فتوا آنچنان بود که شاه قاجار هم در حرمسرای خود میترسید و نمیتوانست با خیال راحت قلیان استعمال کند!

نهضت تنباکو با فشار علما آنقدر به مراحل عمیقی دست پیدا کرد که ناصرالدین شاه از ترس تاج و تخت تسلیم شد و دستور داد همه جا اعلام کنند حکم میرزا را پذیرفته و معاهده توتون و تنباکو را لغو می کند.

نهضت تنباکو از این جهت که اولین رویارویی های مردم و علما با شاه و استعمار بود و با پیروزی به پایان رسید دارای اهمیت است اما این خودش بیان کننده رواج داشتن استعمال تنباکو و قلیان در عصر قاجار است.

قلی20 

فروشگاه انلاین انواع قلیان عربی ، برنجی ، لاکچری ، کوچک ، فانتزی ، تنباکو و زغال